سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راهنمای غذای طوطی برزیلی یا لاوبِرد از جوجگی تا بلوغ!

 

 

 

غذای طوطی برزیلی برخلاف چیزی که خیلی‌ها ممکنه فکر کنن فقط ارزن نیست! این طوطی کوچولو و بامزه برای سلامتی و طول عمرش به طیف متنوعی از مواد غذایی، دانه‌ها، میوه‌ها و سبزیجات نیاز داره. در این مطلب در مورد تغذیه مناسب طوطی برزیلی در سنین مختلف صحبت می‌کنیم و بهتون می‌گیم که چه غذاها و میوه‌ها و سبزیجاتی رو می‌تونید به پرنده کوچولو و رنگارنگتون بدید و کدوم غذاها برای این پرنده مضر و خطرناک هستن. پس در ادامه با  ما در  آکواپت همراه باشید.

غذای طوطی برزیلی چیست؟

طوطی برزیلی (کوتوله) یا لاوبرد یکی از کوچکترین انواع طوطی در جهانه و به خاطر هوش و شیطنت بالا و تنوع رنگی زیادی که داره جزء محبوب‌ترین پرنده‌های خانگیه. (در این رابطه بخوانید: معرفی طوطی برزیلی کوتوله یا لاوبرد)

خوشبختانه اطلاعات ما در مورد تغذیه پرنده‌ها مدام در حال کامل شدنه و اکثر صاحبان پرنده نسبت به اهمیت تغذیه در سلامت و طول عمر طوطی برزیلی آگاهی دارن.

 


 


غذای اصلی طوطی برزیلی فیشر، صورت هلویی و … در طبیعت طیف وسیعی از دانه‌ها، میوه‌های فصل، توت‌ها و سبزیجات و برگ‌ها رو تشکیل می‌ده؛ این تنوع غذایی باید در مورد پرنده خانگی هم رعایت بشه.

 


 

 

طوطی برزیلی هم مثل هر حیوون خونگی دیگه‌ای به رژیم غذایی کامل و بالانس شده شامل کربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین‌ها و املاح معدنی نیاز داره.

 رژیم غذایی طوطی برزیلی بالغ باید شامل موارد زیر باشه:

  • پلت مخصوص
  • دانه‌ها
  • میوه‌ها و سبزیجات تازه
  • آب

البته لاوبرد در دوره‌های مختلف زندگی‌ش نیازهای تغذیه‌ای متفاوتی داره و به همین دلیل رژیم غذایی‌ش متناسب با سن باید تغییر کنه.

 

 

پلت یا غذای خشک؛ بهترین و کامل‌ترین غذا برای لاوبرد

غذای مخصوص طوطی برزیلی که به اصطلاح بهش پِلِت گفته می‌شه از ترکیب مواد مختلف و اختصاصا برای طوطی برزیلی و طوطی‌های دیگه تهیه می‌شه.

 

 


 

پلت کاملترین و بهترین غذا برای لاوبرده و باید حدود 60-70% رژیم غذایی پرنده رو تشکیل بده و مابقی سبزیجات و میوه‌های تازه، دانه‌ها و آب تازه و خنک باشه.

 


 

 

پلت‌ها مطابق با نیازهای تغذیه‌ای طوطی بالانس شده هستن و به همین دلیل دامپزشکان توصیه می‌کنن بخش اعظم رژیم غذایی طوطی برزیلی صورت هلویی، فیشر و … باید پلت باشه.

انواع مختلفی از پلت در بازار وجود داره که برای مراحل مختلف زندگی طوطی فرموله شده‌ن. این محصولات در طعم‌ها، رنگها و شکل‌های مختلفی وجود دارن و برای تنوع دادن به رژیم غذایی پرنده عالی هستن.

البته باید بدونید که چون ظاهر و بافت پلت با غذاهای طبیعی که طوطی برزیلی در طبیعت می‌خوره فرق داره؛ در برخورد اول ممکنه پرنده استقبال خوبی ازش نکنه.

 

به همین دلیل خیلی مهمه که از سن پایین، جوجه رو با پلت آشنا کنید تا به مرور بهش عادت کنه؛ چون در بزرگسالی بخش اصلی رژیمش رو پلت تشکیل میده.

غذای طوطی برزیلی لاوبرد

  • این یک خوراک کامل است که با در نظر گرفتن نیازهای اولیه آنها برای پرندگان طوطی نژاد کوچک تهیه می شود.
  • در دانخوری پرندگان سرو می شود.

ترکیبات غذای طوطی برزیلی لاوبرد

  •  ارزن زرد
  • ارزن قرمز
  • گلرنگ
  • ذرت
  • تخمه آفتابگردان
  • آرد سوخاری حاوی ویتامین
  • ارزن سفید.

 

 

 

 

از چه زمانی بهتره رژیم غذایی جوجه لاوبرد رو به پلت عوض کنیم؟

تغییر غذای طوطی به پلت اصلا کار ساده‌ای نیست! چرا؟

چون ظاهر و بافت پلت اصلا شبیه غذاهای معمول طوطی‌ها در طبیعت نیست و اونا پلت رو به عنوان غذا نمی‌‎شناسن! به همین دلیل لازمه که از سن کم پرنده رو با پلت آشنا کنید.

در حدود سن 8 هفتگی بهتره کم کم غذای جوجه طوطی رو از دانه به پلت تغییر بدید و همیشه مقداری پلت در دسترس جوجه طوطی قرار بدید.

بعضی‌ها برای این که جوجه لاوبرد سریعتر پلت رو قبول کنه اون رو با دانه‌های مورد علاقه پرنده ترکیب می‌کنن و بهش می‌دن.

حواستون باشه که تغییر رژیم غذایی، روزها، هفته‌ها و شاید ماه‌ها طول بکشه تا بالاخره به رژیم غذایی بالانس شده و مناسب پرنده بزرگسال تبدیل بشه.

لاوبردها کمی کله شق و لجباز هستن و ممکنه کمی در برابر پذیرش پلت مقاومت کنن، اما کوتاه نیاید و با صبر و حوصله اونو به چیزی که برای سلامتی‌‎ش بهتره عادت بدید. (در این رابطه بخونید: راهنمای تربیت طوطی برزیلی)

حواستون باشه که شما صاحب پرنده هستید نه اون صاحب شما!

 

 منبع:فروشگاه اینترنتی آکواپت